8 råd og tips for en trafikksikker tilhenger!

Våren er tiden for å rydde i hus og hage og klargjøre båten for vannet, og da benyttes gjerne hengeren. Er hengeren din klar for å kjøres på veien? Fungerer alle lysene? eller hva med bremsene? Her har vi samlet tips og råd for en trafikksikker tilhenger.

1. Last hengeren sikkert og trygt!

Vi har flere produkter som hjelper til med å sikre lasten på en henger. Her gir vi noen råd og tips om hva du bør tenke på når du skal laste din henger.

Sørg for riktig kuletrykk

Tilhengeren belaster bilens hengerfeste med et visst trykk, såkalt kuletrykk. Dette trykket bør ligge på mellom 40 og 80 kg. I tillegg er det viktig at lasten fordeles jevnt på tilhengeren. For høyt eller lavt kuletrykk vil resultere i betraktelig dårligere kjøreegenskaper.

  • Om du har en spesielt tung ting på hengeren, for eksempel en kasse, du skal frakte, skal denne plasseres over eller rett foran akslingen. Da påvirker ikke lasten kuletrykket.
  • Om lasten plasseres for langt frem på hengeren, kommer vekten på hengerfestet til å øke, og bilens front løftes opp. Konsekvensen av dette er blendende lys og dårligere styringsevne.
  • Om lasten plasseres for langt bak på hengeren, vil belastningen på hengerfestet minske. Konsekvensen av dette er at dekkene bak mister trykk og dermed veigrep.

Husk god sikring av lasten på tilhengeren

Lasten på hengeren skal sikres med surrestropper som tåler like mye som lasten veier. Veier lasten 600 kg, må også stroppene tåle dette. Du kan sikre lasten ytterligere ved å legge lastepaller eller lignende slik at ikke lasten kan flytte seg sidelengs.

Dersom du har med last som stikker utenfor hengeren med mer enn 1 meter, husk å markere lasten med merkebånd, og med refleks og lys dersom kjøringen skjer i mørket.

Dersom du skal frakte med hageavfall, kvister og annet lettere gods, anbefaler vi å bruke lastenett. Dette gjør det enkelt å komprimere lasten, noe som igjen gjør at du får lastet mye mer på hengeren.

Se vårt utvalg produkter som sikrer lasten: last, lås og sikring >

2. God belysning på hengeren øker trafikksikkerheten!

Det er flere ting du kan sjekke dersom du har feil på belysningen på tilhengeren. Her er noen tips:

  • Sjekk sikringer! Dersom sikringen går gjentatte ganger, kontroller at det ikke er noen kortslutning.
  • Demonter stikkontakten og sjekk at ledningene sitter ordentlig fast i stikkontakten.
  • Bruk en liten meisel eller kniv, og spenn stiftene i stikkontakten fra hverandre. Smør inn med kontaktfett. Bytt stikkontakten ved behov.
  • Kontroller hunnkontakten, rengjør, smør og bytt ved behov.
  • Ved jordfeil vil det elektriske systemet oppføre seg ukontrollert og blinke litt tilfeldig. Kontroller at alle jordtilslutninger har bra kontakt, bytt kabelsko ved behov og smør inn med kontaktfett.

Se vårt utvalg av belysningstester >

Må jeg alltid bytte begge baklampene?

Om den ene baklampen har gått i stykker, må den selvfølgelig byttes. Men husk at begge baklampene må være av samme modell. Vil du bytte til en annen modell, må du derfor bytte både høyre og venstre baklampe. Visse lamper fås i flere varianter, for eksempel med eller uten skiltbelysning. Så lenge det er innenfor samme modell, kan du fint velge en annen variant, uten å måtte bytte begge lampene.

Hvorfor bør jeg velge LED-belysning på hengeren?

Glødetrådene er glødelampenes svake ledd, og ettersom det ikke finnes glødetråder i LED-lamper, så drar LED-belysning både mindre strøm og de holder betydelig lengre. LED-belysning er dessuten vanntett, og ikke minst gir det bedre lys.

Det er mange fordeler ved å velge LED, som for eksempel:

  • Lengre levetid – det er ingen glødepærer som skal byttes
  • Vanntett
  • Gir bedre lys
  • Penere

Se vårt utvalg LED-lys til hengere: Led-lys >

LED og biler med CANBUS-system

Biler med CANBUS-system kan ha vanskeligheter med å kjenne igjen en henger med LED-belysning ettersom strømstyrken er så svak og LED-lampene tennes med såpass lav spenning. Bilen tror da at glødelampene er defekte, eller at det ikke finnes noen belysning i det hele tatt, og sender derfor ingen signaler til hengeren.

Men dette kan løses! Ved å bruke Valeryds stikkpropp adapter løses problemet. Adapteren simulerer egenskapene hos vanlige glødelamper, og bilen vil da kjenne igjen lampene og sende signaler som normalt.

Komplette belysningssett

Et belysningssett er en pakkeløsning som gir deg alt trenger for å bytte alt det elektriske på hengeren. Hengerkontakt, kabler, baklys, sidemarkeringslys og breddemarkeringslys er inkludert, i tillegg til tang og klips for å enkelt kunne koble samme kablene.

Det er sikkert og enkelt å montere belysningssettene, og alt kobles sammen ved hjelp av bajonettkontakter og smartkabel.
Her finner du instruksjonsmanual for hvordan du monterer belysningssettet på tilhengeren: Instruksjonsmanual Valeryd Belysningskit

Til alle våre belysningskit >

3. Nyttig informasjon om hengerakslinger

Når sjekket du akslingen din sist?

Nesten alle akslinger til hengere har en hul inneraksling. Med andre ord er akslingen som et rør, og inn her kan det lett komme salt, vann og skitt som samles opp og nærmest angriper akslingen fra innsiden. Også galvaniserte akslinger ruster fra innsiden.

Denne rusten synes naturlig nok ikke fra utsiden. Og på relativt kort tid kan rusten spise opp innerakslingen. Resultatet kan bli at hjulet løsner fra akslingen, noe som kan være alvorlig for deg og andre i trafikken.

Alle med hengere bør være oppmerksom på dette problemet, men spesielt båthengere og hestetransport-hengere er ekstra utsatt på grunn av den tunge og høye lasten.

Dersom du har en henger eldre enn 10 år, anbefaler vi å kontrollere akslingene nøye. Dette bør gjøres av et verksted.

 

Ting som tyder på at akslingen må sjekkes nøye:

  • Fjæringen er stum.
  • Kjøreegenskapene er forverret, hengeren hopper og rykker når du kjører.
  • Synlige rustangrep ved akslingen eller ved hjulopphenget (dersom akslingen er galvanisert, er dette ekstra vanskelig å oppdage).

Bytte av aksling.

En hengeraksling må byttes dersom den er skadet eller rusten. Om hjulbremsen trengs å totalrenoveres, kan det iblant bli billigere å kjøpe en helt ny aksling. Vi har et bredt utvalg av akslinger i ulike størrelser og fra ulike fabrikanter.

Å bytte aksling er relativt enkelt. Man fjerner den gamle akslingen ved å ta av hjulene, kobler vekk bremsewirene og løsner den gamle akslingen fra chassien. Deretter skrur man fast den nye akslingen, fester wirene som følger med, og setter hjulene tilbake på plass.

Hvordan finne rett hengeraksling?

Å finne rett hengeraksling kan være litt vanskelig, fordi det er flere faktorer man må ta hensyn til. Dette må du gjøre:

  • Finn ut hvilken akslingsfabrikant du har i dag. Denne informasjonen skal du kunne finne på et skilt på selve akslingskroppen, innstøpt på baksiden av bremseskjoldet eller du vil finne informasjon på navdekselet. Der står det gjerne BPW, AL-KO, KNOTT eller et annet produsentnavn.
  • Finn ut hvilken hengerkobling du har i dag. Det står gjerne på et skilt på selve koblingen. Det kan være greit å ta bilde av dette skiltet.
  • Sjekk hva slags totalvekt du har på din henger. Dette finner du i registreringsbeviset eller du kan søke på registreringsnummer hos Statens Vegvesen.
  • Kontroller dine A-mål og B-mål, se illustrasjonsbilde.
  • Kontroller hvordan boltsirkelen (C) ser ut, se illustrasjonsbilde.

Har du denne informasjonen, hjelper vi deg å finne rett aksling!

4. Hvilken kulekobling skal jeg ha?

Det er at par ting du skal tenke på når du bytter kulekobling. Først og fremst må du vite totalvekten på hengeren din. Skal du kun bytte kulekobling, må du bytte til en kulekobling som er laget for minst tilsvarende som totalvekten på din henger. Du må gjerne velge en kobling som er laget for høyere vekt.

Du må også tenke på hullbildet. Det vanligste er at hullene er enten rett ovenfor hverandre eller diagonale, som vist på bildene. Mål distansen mellom hullinnfestingene (senter av hullene), slik bildene viser.

Til slutt måler du diameteren på dragrøret. Dersom det ikke finnes rett diameter på kulekoblingen, går det oftest an å bruke distanser.

Se vårt utvalg av kulekoblinger >

Kulekoblingen bør smøres jevnlig

Kulekoblingen skal ses over jevnlig. Rens og smør innvendige, bevegelige deler. Pass også på å smøre selve kula, slik at kulekoblingen fungerer som den skal. Vi anbefaler å beskytte dragkroken med en hette når hengeren er frakoblet.

5. Vanlige problemer med bremsene

 

Problem

Årsak

Løsning

Bremsene låser seg ved rygging, eller det er tungt å rygge. Den vanligste årsaken er at bremsene er feiljusterte eller for stramme, eller at påløpsforingene er slitte. Juster bremsene. Ta av bremsetromlene og sjekk samt smør alle bevegelige deler. Bytt ut rustne og slitte fjærer.
Bremsene er skjeve. Hjulbremsene er justert forskjellig. Juster bremsene. Sjekk at bremsekablene ikke er rustet fast.
Hengeren bremser kontinuerlig. Oppstår når hengeren har stått stille over en lengre periode, og bremsebåndene er rustet fast til bremsetrommelen. Løsne bremsebåndene ved hjelp av lette slag på innsiden av bremseskjoldet. Ikke bruk håndbrekk.
Hengeren bremser for tidlig, allerede når gassen slippes opp, eller hengeren bremser støtvis. Defekt støtdemper i påløpsbremsen. Demperen må skiftes.
Bremsene blir varme. Her kan det være flere årsaker. Feiljusterte bremser, bremsekabler er knekt eller sitter fast, håndbremsen er på, eller det kan være slappe tilbaketrekksfjærer. Juster bremsene.
Hengeren dunker. Slitt kulekobling. Sjekk påløpsforinger. Koblingen må byttes, eller det kan være tilstrekkelig å bytte foringer.

Sørg for jevnlig vedlikehold av bremsene.

For best mulig bremseeffekt, må alle bremsesko og fjærer byttes samtidig. Rengjør og smør alle bevegelige deler, bruk gjerne kobberpasta. Kontroller også bremsewiren og sjekk at den rører seg lett og smidig. Den kan smøres med vanlig smøreolje. Ser du brudd eller synlige skader på wiren, må den byttes. Husk å demontere, rengjøre og smøre bremsene dine regelmessig, for å beholde god bremseeffekt over tid!

Se vårt utvalg av bremsewire >

 

Ønsker du å se hvordan man justerer en KNOTT-brems? Se video her >

6. Slik gjør du hengeren klar til sesongen.

Vi anbefaler å rengjøre hengeren før den settes bort for vinteren. Spyl og vask med rent vann, eller du kan bruke de samme vaskemidlene på hengeren som du bruker på bilen. Dersom dette ikke ble gjort før hengeren ble satt bort, er det lurt å begynne med en vask av hengeren for å gjøre den klar til sesong igjen. Deretter anbefaler vi å følge denne sjekklisten:

  • Sjekk at lufttrykket (dette finner du i brukermanualen) i dekkene er korrekt.
  • Sjekk at bremsene fungerer tilfredsstillende. Trege vaiere byttes. Juster bremsene slik at de «tar tak» tidlig i oppbremsingen. Er bremseskoen defekt eller slitt, bør dette byttes (på begge sider av samme aksling) ved et godkjent verksted.
  • Sjekk at kulekoblingen er hard å trykke inn, men samtidig beveger seg jevnt. Om den ikke gjør det, kan det være behov for å skifte demperen i koblingen, eller smøre opp med fett.
  • Sjekk at det ikke er noen ulyder i hjullagrene. Skulle det være det, bør lagrene skiftes.
  • Sjekk at sikkerhetswiren er i fin stand og at den er festet til koblingen.
  • Sjekk at nesehjulet er tilstrekkelig strammet og festet og at det ruller fint. Dersom det ikke gjør det, må det smøres opp eller i verste fall byttes.
  • Sjekk at belysningen virker som den skal. Lyspærer som ikke virker, må byttes, og dersom det er snakk om korrosjon, anbefaler vi å bytte hele lykten, og da gjerne til LED. Bytt kontakten dersom den har mye irr eller fungerer mangelfullt.

Ta en titt på denne videoen om du ønsker tips til hvordan du pimper opp hengeren din:

7. Finn riktig hjullager til hengeren

Her er en guide til hvordan du finner riktig hjullager til din henger. Tilhengere har hovedsakelig to typer hjullager: konisk lager og kompaktlager:

  • Konisk lager består av to lager som må smøres med hjullagerfett (lag-vkg102) og justeres riktig ved montering. Disse er ofte å finne på eldre hengere og hengere uten brems.
  • Kompaktlager består av et lukket lager som er ferdig smurt med hjullagerfett, og som heller ikke trenger justering. Nyere tilhengere har stort sett kompaktlager.

Om du ikke finner rett hjullager her: hjulnav og navdeksel > må du gjøre jobben med å måle lageret selv.

Hvordan finne riktig mål på kompaktlager?

  • Mål ytre og indre diameter samt bredde. Disse målene står gjerne beskrevet i varenavnet under hjullageroversikten vår (ovenstående lenke). Et vanlig mål på kompaktlager vil være 64 x 34 x 37 mm (ytre diameter x indre diameter x bredde).

Hvordan finne riktig mål på konisk lager?

Ofte har koniske lagre målene stemplet på seg. Alternativt er det et referansenummer som forteller hvilken type lager det er. Dersom lageret for eksempel har referansenummer 1635 eller 11749, kan du søke på dette nummeret i søkefeltet øverst, og da vil riktig hjullager komme opp.

Finner du ikke referansenummer på lageret, må man måle:

  • Et konisk lager består av lager og lagerskål (som rullelagrene ruller mot). Her skal ytre diameter måles på lagerskålen! Dette betyr at du må demontere lagerskålene som står igjen på trommelen for å måle.
  • I tillegg må du måle begge lagrene da de har forskjellige mål.

Om du ikke finner hjullageret i vår nettbutikk, ta kontakt med oss og vi hjelper deg!

8. Finn bremsedeler til hengeren

Her er en guide til hvordan du finner riktige bremsedeler til hengeren din. De aller fleste hengere i Norge har enten bremsedeler fra Knott, AL-KO eller BPW (noen eldre hengere har Peitz).

Hvordan finne riktig bremsesko og bremsetrommel?

  1. Finn navnet på produsenten av bremsene eller akslingen. Dette finner du lett ved å se på navkoppen som sitter på bremsetrommelen (navnet kan også være inngravert på baksiden av bremseskjoldet eller på bremseskoene), eller på typeskiltet som sitter på akslingen.
  2. Mål bredden på bremseskoene. Bredden er vanligvis 35, 40, 50 eller 60 mm.
  3. Mål innvendig diameter på trommelen. Innvendig diameter er vanligvis 160, 200, 203, 230 eller 250 mm.
  4. For å finne rett bremsetrommel, må du også sjekke om det er 4 eller 5 hull til hjulbolter. Alle tromler med 4 hull har boltsirkel 100, mens alle tromler med 5 hull har boltsirkel 112.

Hvis produsenten er AL-KO, bremseskobredde er 50 mm og innvendig trommeldiameter er 200 mm, så skal du ha AL-KO 200×50 bremsesko. Du kan søke på målene i nettbutikkens søkefelt og få opp de ulike alternativene.
Alternativt kan du gå inn her for å finne vårt utvalg av bremsesko >

Alle bremsetromlene er navngitt med produsent, bredde og innvendig diameter, samt bolthull og sirkel. For eksempel Knott bremsetrommel 250×40 5×112.
Her finner du vårt utvalg bremsetromler >

© 2019 BilXtra. All Rights Reserved.