Finn riktig bilbatteri

Finn riktig bilbatteri

Hvordan velge og bytte riktig bilbatteri

Det kan virke litt forvirrende å skulle finne nytt batteri til bilen, men heldigvis er det enklere enn du tror. Her er en steg-for-steg-guide som hjelper deg med å sikre at du får riktig batteri og monterer det trygt.

1. Finn ut hva slags batteri bilen trenger

1. Sjekk instruksjonsboken til bilen

De fleste bilprodusenter oppgir i manualen hvilken type, størrelse og kapasitet du trenger. Der finner du ofte anbefalt spenning (som regel 12 V), kapasitet (Ah) og type (for eksempel AGM, EFB eller bly/syre).

2. Bruk registreringsnummeret

Nettjenester som Statens vegvesen eller andre batteri- og bildel-nettsteder lar deg skrive inn registreringsnummeret for å finne tekniske data om bilen – inkludert hvilket batteri som passer.

3. Noter bilens merke, modell og årsmodell

Dette er nyttig når du skal bruke en “batterivelger” i en nettbutikk eller spør en deleforhandler. De kan filtrere frem batterier som er riktig størrelse og kapasitet til akkurat din bil.


2. Viktige begreper du bør kjenne til

1. Spenning (V)

• De aller fleste personbiler bruker 12 V.

• Eldre veterankjøretøy kan ha 6 V, mens lastebiler ofte har 24 V.

• Sørg for at du velger riktig spenning for din bil.

2. Kapasitet (Ah)

• Viser hvor mye strøm batteriet kan levere over tid.

• Som hovedregel bør du holde deg til samme kapasitet som det originale batteriet, eller eventuelt velge et batteri med litt høyere Ah (om du bruker en del ekstrautstyr).

• For lav kapasitet kan føre til startproblemer og hyppig utladning.

3. Kaldstartstrøm (CCA)

• Beskriver batteriets evne til å levere strøm ved lave temperaturer.

• Høyt CCA-tall er en fordel i norsk klima, spesielt om vinteren.

4. Batteritype

Bly/syre (flooded): Klassisk batteri for mange eldre eller enklere biler.

EFB (Enhanced Flooded Battery): Brukes ofte i biler med start/stopp-funksjon og moderat energibehov.

AGM (Absorbent Glass Mat): Vanlig i biler med start/stopp-funksjon og/eller mye elektronikk, ettersom de tåler flere sykluser.

Lithium-ion: Mest aktuelt i racing eller spesielle kjøretøy.

5. Polplassering (ETN 0/1)

• Dette forteller hvor plusspolen (+) og minuspolen (–) sitter når du ser batteriet forfra, der polene er nærmest deg.

ETN 0 (eller “Standard polarisering”): Plusspolen er ofte på venstre side.

ETN 1 (eller “Reversert polarisering”): Plusspolen er på høyre side.

• Viktigst for deg: Se på det gamle batteriet – sitter plusspolen til venstre eller høyre? Velg et nytt batteri med samme polplassering, slik at bilens kabler rekker fram uten problemer.

6. Fysiske mål og boksstørrelser (LB3, L03 osv.)

• Batteriprodusentene kan angi koder som “LB3” eller “L03” for å beskrive de standardiserte fysiske dimensjonene.

• For deg som kunde er det viktigst å sjekke at batteriet får plass i batteriboksen (lengde x bredde x høyde) og at festemekanismen passer.


3. Slik bytter du batteri trinn for trinn

1. Skru av motor og alt elektrisk utstyr

• Før du begynner, forsikre deg om at motoren er av, og at alt som trekker strøm er skrudd av.

2. Koble fra det gamle batteriet riktig

Koble fra minuspolen (–) først, deretter plusspolen (+).

• Dette reduserer risikoen for kortslutning og gnister.

3. Ta ut det gamle batteriet

• Løsne eventuelle klemmer, braketter eller festeskruer som holder batteriet på plass.

• Løft batteriet forsiktig ut. Merk at bilbatterier kan være tunge, så pass på ryggen og bruk gjerne vernehansker.

4. Sammenlign det gamle og det nye batteriet

• Kontroller at polene er på samme side (ETN 0 eller 1) og at høyde, bredde og lengde stemmer overens (eller er kompatible).

• Sjekk at kapasitet (Ah) og CCA er i riktig område for din bil.

5. Monter det nye batteriet

• Sett inn batteriet i holderen, og fest det ordentlig med braketter eller klemmer.

Koble til plusspolen (+) først, deretter minuspolen (–).

• Pass på at polene er skrudd eller klemt godt fast, men ikke for hardt.

6. Gjør en test

• Start bilen for å sjekke at alt er i orden.

• Se etter at varsellamper for lading og batteri slukker når motoren går.

• Sjekk at kablene ikke er i spenn eller i kontakt med metallflater de ikke skal berøre.


4. Vedlikeholdstips

1. Unngå dyputlading

• Moderne bilbatterier tåler noe dyputlading, men stå ikke med dørene åpne eller lys på i timevis uten å kjøre. Blir batteriet helt flatt mange ganger, kan det svekke levetiden.

2. Sjekk ladespenningen

• Hvis du har utstyr for å måle ladespenningen, skal den vanligvis ligge rundt 13,8–14,4 V når motoren går. Ved store avvik bør du få sjekket dynamo eller ladesystem.

3. Bruk vedlikeholdslader ved behov

• Kjører du stort sett korte turer, eller lar du bilen stå lenge av gangen? En enkel vedlikeholdslader kan bidra til å holde batteriet i topp stand.

4. Hold polene rene

• Over tid kan det dannes irr på polene. Rengjør med en blanding av vann og bakepulver eller kjøp egen polrens på en bensinstasjon.


Oppsummering – slik velger du riktig batteri

1. Finn bilens spesifikasjoner (instruksjonsbok, registreringsnummer eller spør en forhandler).

2. Sjekk spenning (12 V), kapasitet (Ah) og kaldstartstrøm (CCA) – velg noe som samsvarer med, eller ligger litt over, det gamle batteriet.

3. Sørg for at batteriet fysisk passer i bilen (lengde, bredde, høyde) og at festene er riktige.

4. Polplassering (ETN 0/1): Plusspol til venstre (standard) eller til høyre (reversert)? Pass på at du får riktig plassering.

5. Velg riktig batteritype (bly/syre, EFB, AGM) i henhold til bilens krav og kjøremønster.

6. Bytt batteriet riktig: Koble fra minus først og plusspol sist ved demontering. Monter med plusspol først, så minus.

Med denne guiden skal du ha alt du trenger for å finne og bytte riktig bilbatteri på en trygg og enkel måte. Lykke til!

DEFA
Kampanje
DEFA 12V/10A BATTERILADER SMARTCHARGE
DEF-706161

DEFA 12V/10A BATTERILADER SMARTCHARGE

DEFA SmartCharge er utviklet for å gjøre det trygt og enkelt å lade batteriet. Lader batteri størrelser 12V 30-250. Laderen gjenkjenner batteriet du kopler den til og tilpasser ladingen til batteriets ladenivå, størrelse og til temperaturforholdene rundt, kun ved hjelp av en knapp - av eller på.,SmartCharge er enkel, liten og lett med integrert løsning for oppbevaring av ledninger. Kablene kveiles og festes på undersiden og polene festes enkelt på sidene.,Power supply funksjon,SmartCharge 10A har også power supply funksjon som egner seg når du ikke vil fjerne all strøm ved batteri skifte og nullstille alle innstillinger i bilen. Du kan også drive en 12V enhet (gir 13,6V og maks 10 ampere). Egner seg for batterier fra 30Ah til 250Ah.,LangtidsladingEtter at batteriet er fulladet, vil laderen gå i dvale. Dette vises ved at alle batterilysdiodene pulserer sakte. Dvaletilstanden krever svært lite strøm. Etter en uke i dvale vil laderen våkne og begynne på en ny ladesyklus. Laderen vil også våkne opp og starte en ladesyklus hvis batterispenningen synker under 12,6 V.,Norsk Designråd har gitt SmartCharge prisen "Design for alle". "Laderen til DEFA er skoleeksempelet på at design for alle ikke handler om å lage hjelpemidler for enkeltgrupper. Her har bedrift og designer tenkt helhetlig på brukervennlighet og endt opp med en løsning som gjør livet lettere for absolutt alle", sier prosjektleder Thea Mehl i Norsk Designråd.,Spesifikasjoner: • Batteristørrelse [V/Ah] 12/30-250• Størrelse: 235/90/54mm• Vekt: 750gr • Inngang: 230V 50–60Hz 1A • Utgangsstrømstyrke: 6A (maks.) • IP klasse: IP 65,•Driftstemperatur -30°C / +40°C
30+ på nettlager
1 899 kr
Før: 2 736,25 kr
AMPERMETER
CDC-459550

AMPERMETER

• Måleområde: 0-60 amp. • Innbygningsdiameter: 52 mm.
19 på nettlager
229 kr
CTEK CTX INDICATOR EYELET M8
CDC-480626

CTEK CTX INDICATOR EYELET M8

CTEK ctx indicator er en indekator som sjekker ladestatusen på batterier som sitter litt vanskelig til. Ctx indicator er den letteste måten å få oversikt over batteriladningen. En nøyaktig batteriavlesning blir vist to timer etter at du har brukt kjøretøyet.,CTEK ctx indicator leveres med 2 års garanti,Trafikklyssytemet:,RØD: Dette betyr at batteriladningen er under 12,4V, det indikerer at det er på tide å lade batteriet.,GUL: Det betyr at batteriet har en ladning mellom 12,4V og 12,65V og du bør tenke på å planlegge å lade batteriet.,GRØNN: Dette indikerer at at batteriet her en ladning på mere enn 12,65, og det er ingen grunn til å lade nå.
30+ på nettlager
129 kr
Kampanje
CTEK CT5 TIME TO GO KIT
CDC-480621-B

CTEK CT5 TIME TO GO KIT

CTEK ladekit med CT5 Time to Go,Praktisk koffert for oppbevaring, bumper (gummi-beskyttelse) og ekstra kabel medfølger.,12V | Nedtellingsfunksjonen forteller når batteriet må lades,Den banebrytende CT5 TIME TO GO-batterilader er den første laderen i verden som besvarer spørsmålet "Når er batteriet fulladet?" Dette betyr at du kan planlegge dagen rundt batteriladingen, da CT5 TIME TO GO gir deg en nøyaktig forutsigelse av resterende ladetid i timer. Ikke bare det, den forteller deg også når du sikkert kan prøve å starte kjøretøyet før batteriet er fulladet. CT5 TIME TO GO bruker avansert teknologi for å gi deg tre lade- og vedlikeholdsprogrammer – Normal, AGM og Recond. Den er enkel å bruke og helautomatisk, så den kan kobles rett til batteriet på ubestemt tid, ved behov, og den vil ikke over- eller underlade.,Funksjoner,,Praktisk og enkel i bruk ‘Test’-indikator viser når det er mulig å foreta ETT startforsøk Tester og gjenoppretter batterikapasiteten Normalt program for blysyrebatterier i middels størrelse AGM-program for blysyre-AGM-batterier i middels størrelse Egner seg for alle typer 12 V blysyrebatterier Ikke gnistdannende Beskyttet mot revers polaritet Kortslutningssikker Viser deg nøyaktig hvor lang tid i timer som gjenstår til batteriet er fulladet Recond-program for rekondisjonering av dyputladede batterier Helautomatisk lading 5 års garanti
30+ på nettlager
1 199 kr
Før: 1 789 kr
STARTKABEL 32MMKV M/BESKYTTER
CDC-615535

STARTKABEL 32MMKV M/BESKYTTER

Sett med hjelpestartkabler påmontert elektronikkbeskytter som forhindrer kostbare skader på bilers følsomme elektronikksystem.,Målene:,• 32 mm2.,• Lengde 2,5 m.
30+ på nettlager
699 kr
STARTKABEL 25MMKV M/BESKYTTER
CDC-615525

STARTKABEL 25MMKV M/BESKYTTER

Sett med hjelpestartkabler påmontert elektronikkbeskytter som forhindrer kostbare skader på bilers følsomme elektronikksystem.,Målene:,• 25 mm2.,• Lengde 2,5 m.,
30+ på nettlager
399 kr