Miljøvennlige oljer for rustløsing og rustbeskyttlse!

– Nyhet hos BilXtra!

Lanolinolje – et norskprodusert produkt!

LanoFilm er en norsk produsent av lanolinoljer, lokalisert på Voss. Lanolinbaserte oljer har vært i bruk globalt siden 1940-tallet, først for å hindre rust i ballasttanker på skip, deretter på oljeplattformer, mye på grunn av de unike saltvannsbestandige egenskapene. Også industri og landbruk har lange tradisjoner med lanolinolje. I de senere årene har lanolin også blitt mer og mer vanlig hos antirustverksteder, nettopp på grunn av sine helt spesielle egenskaper innen rustbekjempelse.

Hvorfor velge Lanolin?

Lanolin fungerer annerledes enn tradisjonell rustbehandling, ved at den trekker seg inn i porene i rusten, og metter metallet med lanolinolje. Dermed stoppes tilgangen for vann og luft, og dermed også rust. Fettet fortrenger vannet og nøytraliserer saltet. Lanolinen størkner aldri, og vil derfor ikke flasse og dermed slippe inn vann og veisalt. Dette er en ruststopper som holder seg aktiv, krypende og penetrerende over tid!

Behandlingen krever ikke sandblåsing, da produktet virker selv om det allerede er rustdannelser. Man behøver ei heller spyle på forhånd eller vaske med løsemidler etter behandling, noe som er tids – og kostnadsbesparende for et verksted. Heller ikke sprøyteutstyret må rengjøres etter bruk, nettopp fordi lanolinen ikke størkner.

En annen fordel er at behandling går raskere enn ved bruk av tradisjonelle midler. En understellsbehandling tar normalt 2-4 timer.

Lanolin egner seg i tillegg godt selv om det er behandlet med tradisjonelle antirustmidler tidligere, ved at den mykner opp gamle og harde løsemiddelbaserte antirustmidler. Sammen med lanolinen, blir de gamle antirustmidlene til en myk masse, og lanolinen kan krype helt inn til metallet og fungere som den skal.

Fordeler med Lanolin

  • Naturbasert og miljøvennlig
  • Ikke helseskadelig
  • Kryper godt
  • Tørker ikke ut
  • Fortrenger vann
  • Trenger inn til bunnen av alle metaller

Bruksområder

Den unike beskyttelsen mot korrosjon egner seg for alle metaller og for smøring av bevegelige deler. Produktene egner seg godt som rustløser og smøremiddel på alt fra kjeder, wirer, låser og sylindre, hengsler, påhengsmotorer, tilhengere og bolter.

Lanolin egner seg ypperlig til rustbehandling og hulromsbehandling.

Leder ikke strøm og kan derfor brukes på batteripoler og elektriske kontakter.

Fordi den heller ikke samlet støv og skitt, er den meget godt egnet på skogs- og landbruksmaskiner.

  • Understellsbehandling av bil

Lanolinen trenger inn i metallet og legger seg som en beskyttende barriere mot korrosjon. Oljen har penetrerende egenskaper som får den langt inn i alle falser og kanaler.

  • Elektriske anlegg i biler

Godt egnet til bilens sensorer og kontakter som utsettes for fukt og veisalt. Leder ikke strøm, sikrer god kontakt og hindrer rust.

  • Avtagbare hengerfester

Smører både mekaniske, lås og sylinder, samt hindrer korrosjon på selve hengerkontakten.

  • Understellsbehandling av bobil

Lanolinen tørker ut fuktigheten i finéren dersom man legger på et tynt lag. Finéren vil altså ikke svelle. Behandling anbefales i god tid før ferien slik at lukten fordunster, gjerne før den settes bort for vinteren.

Lanolinproduktene har også mange bruksområder knyttet til hjem og fritid:

  • Rustbehandling av bilen hjemme

I universalsettet finnes alt man trenger for en komplett rustbehandling av bilen. Det eneste som kreves i tillegg er en kompressor. Har man ikke tilgang til løftebukk, kan man fint bruke oppkjøringsramper.

  • Sykkel – og motorsykkelkjeder

Fettet samler ikke skitt slik andre oljer kan gjøre, og er derfor godt egnet til smøring av kjeder. Anbefales også til ramme, krank, wirer og tannhjul.

  • Hageredskaper

Gressklipperpanner holdes lettere rene, og oljen svir heller ikke gress og vegetasjon. Ved bruk på snøfresere vil oljen hindre at snø og is bygger seg opp, og dermed gi en bedre brukeropplevelse av utstyret.

  • Båt

Anbefales til motorrom, elektriske anlegg og wirer.

Ved vanlig antirustbehandling anbefales oftest tre års intervall, men i mange tilfeller erfarer man at tre år er for lenge. Ved bruk av lanolin, som er en langt billigere behandling, anbefales behandling hvert halvannet år. Brukes bilen lite, kan man behandle hvert andre år.

© 2019 BilXtra. All Rights Reserved.