1: Avpass farten og kjørestilen

Dette er egentlig rekkeviddetips nummer en, uavhengig om det er sommer eller vinter. Men på vinteren vil du oppleve snø, is og slaps på veien som alle er faktorer som påvirker rekkevidden.

Senk farten, se lang fram og planlegg kjøring. Her kan du samle flere mil i batteribanken. I tillegg så er det selvsagt et sikkerhetsmoment her også.

2: Forvarm kupe og batteri når du er tilkoblet lader

De fleste elbiler har mulighet til å forvarme kupeen før avreise, når du er tilkoblet lader bruker du ikke batteristrøm til å varme opp bilen. Flere og flere elbiler får også forvarmemulighet av batteripakken, og et varmt batteri liker seg betydelig mye bedre enn et kaldt. Har du en smartlader som f.eks. denne fra Wallbox så kan den styres både til å lade når det er rimeligst, men den kan også stilles til å ferdigstille ladeprosessen til du skal ut å kjøre. Lading av batteriet tilfører varme, og er dermed smart for rekkevidden.

3: Pass på og ha riktig lufttrykk i dekkene

Dette påvirker mer enn du tror, spesielt om det er for lavt dekktrykk. Dette øker friksjonspunktet på dekket mot bakken, og følgelig øker energiforbruket på å drive bilen framover.

Riktig dekktrykk finner du som regel i dørstolpen på førerdøra, eller du kan sjekke i bilens manual.

Du måler enkelt dekktrykk med denne måleren, og trenger du kompressor som fyller luft så har vi denne kompakte fra Carwise

4: Pass på at du ikke har for høy temperatur på klimaanlegget

De fleste av oss klarer oss med en innetemperatur på 21 grader som er en gyllen middelvei på vinteren. Veldig mange ønsker nok høyere temperatur, men husk at om du forvarmer kupe så kommer du ut i en varm bil, og behovet for stormfyring er mindre. I tillegg så kan du sette på setevarme og rattvarme som man finner i de fleste elbiler i dag. Dette bruker av 12V batteriet i bilen og du sparer dermed på rekkevidden. En bakdel med dette er at ved mye småkjøring så tapper man 12V batteriet fortere på vinteren. Men bruker du en smartlader fra Ctek og setter på en hurtigkobling så kan du lade 12V batteriet sikkert og enkelt når bilen står parkert.

5: Kjør batteriet både godt ned og varmt før du hurtiglader

Å starte hurtiglading med 60% batteristatus og kaldt batteri er å gi bort penger til ladeselskapet og du må sette av god tid. Det med å kjøre batteriet ned til mellom 10-20% batteristatus før hurtiglading er lurt både sommer og vinter da batteriene tar imot strøm betydelig raskere med en lav batteriprosent. Men om vinteren vil du først bruke masse unødig energi til å få opp temperatur på batteriet i tillegg.

Flere og flere biler som har batterivarmer, starter forberedning til hurtiglading med oppvarming av batteriet om du taster inn destinasjonen på bilens navigasjonssystem. Lurt!

© 2019 BilXtra. All Rights Reserved.